D-ATV zender richting de ISS

STS-133_International_Space_Station_after_undocking_5In het jaar 2000 ontving ARISS het voorstel om een ATV systeem te installeren aan boord van het ISS, meer bepaald in de Columbus module die men toen aan het ontwerpen was. In de loop van de volgende jaren werd dit project verder uitgewerkt en ook aanvaard door ESA. De eerste hindernis die hierbij moest genomen worden was het ontwerpen, bouwen en plaatsen van de geschikte antennes aan de buitenzijde van de Columbus module.

Dat dit net iets moeilijker is dan een mobiele antenne op je wagen plaatsen zal wel voor iedereen duidelijk zijn. Net als andere onderdelen die in of aan het ISS geplaatst worden moeten ook de nieuwe ARISS antennes voldoen aan een reeks strenge voorwaarden die de veiligheid van het hele ISS en de goede werking van het betrokken onderdeel moeten waarborgen.

Al snel bleek ook dat de financiering van dit project niet voor de hand liggend was en werd begonnen met fundraising op internationaal vlak.  Na het overwinnen van heel wat hindernissen konden de ARISS antennes in oktober 2007 geïnstalleerd worden op de Columbus module.

Nu kwam de volgende fase aan bod: geschikte apparatuur zoeken om vanuit het ISS ATV uitzendingen te doen. Ook hier worden heel wat voorwaarden gesteld wat betreft veiligheid en betrouwbaarheid, wat zijn weerslag heeft op de kostprijs. Waar initieel (in het jaar 2000) gewone ATV voorgesteld was werd in de loop der jaren duidelijk dat D-ATV beter geschik was. Dankzij de inzet van de Italiaanse astronaut (en radioamateur) Paolo Nespoli, (IZ0PA) werd de firma Kayser Italia bereid gevonden om een D-ATV zender die aan alle voorwaarden voldoet te ontwerpen en bouwen.

Deze zender, “Ham video” genoemd, zal op 4 augustus naar het ISS gebracht worden. Eenmaal volledig in werking zal dit een extra dimensie geven aan de ARISS radiocontacten. Leerlingen zullen niet enkel kunnen praten met een astronaut aan boord van het ISS, maar hem (of haar) ook live zien.

De volledige uitleg van dit boeiend project, met ook heel wat technische specificaties, vind je in dit PDF document op de website van de UBA.