‘Vasthouden microfoon blijft toegestaan’
Op 1 juli a.s. wijzigt de wet- en regelgeving. Het vasthouden van een mobieltje tijdens het rijden mocht al niet, maar dat geldt straks voor alle bestuurders, ook op de fiets. Daar blijft het echter niet bij. Hamnieuws schreef hier al eerder over. Het vasthouden van ieder ‘mobiel elektronisch apparaat’ wordt verboden. En dit leidde tot onduidelijkheid. Want mag je nu wél of mag je nu niet een microfoon vasthouden tijdens het rijden.
De vraag is voorgelegd bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Daar laat men weten:
Geachte heer,
In uw reactie op ons antwoord van 5 april heeft u een vraag gesteld over de situatie dat een mobilofoon, geplaatst op het dashboard, wordt gebruikt in combinatie met een microfoon in de hand. U betoogt dat de microfoon niet onder het verbod van het vasthouden van een mobiel elektronisch apparaat valt. U voert hiervoor aan dat de microfoon geen mobiel elektronisch apparaat is, maar een passief onderdeel.
Het verbod op het vasthouden van een mobiel elektronisch apparaat tijdens het rijden wordt per 1 juli 2019 opgenomen in artikel 61a van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990).
——————————————————————————–
In de toelichting op deze wijziging van artikel 61a RVV 1990, wordt duidelijkheid verschaft over uw vraag. De spreeksleutel van een in het voertuig ingebouwde mobilofoon of 27MC-bakkie valt niet onder de term mobiel elektronisch apparaat.
——————————————————————————–Er zijn nog twee aspecten van belang. Uiteraard moet iemand die zo’n spreeksleutel gebruikt op het verkeer blijven letten. Er mogen geen gevaarlijke situaties voor andere weggebruikers ontstaan. Iemand die gevaar of hinder voor anderen veroorzaakt, is strafbaar op grond van de artikelen 5 en/of 6 van de Wegenverkeerswet 1994.
En verder wordt het gewijzigde artikel 61a RVV 1990 over twee jaar geëvalueerd. Daarbij zal ook specifiek gekeken worden naar het gebruik van een spreeksleutel.Heeft u naar aanleiding van dit antwoord nog vragen en/of opmerkingen dan kunt u dit mailen naar publiek@minienw.nl.
Met vriendelijke groet,
HJBZ Burgerbrieven
Hoofddirectie Bestuurlijke en Juridische Zaken
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Het zou goed zijn als dit antwoord van het ministerie onverkort, en dus in duidelijk leesbare taal, straks op de website te vinden zou zijn
Ben het helemaal met je eens met vooral in duidelijke leesbare taal (Jip en Janneke taal )
Verder moet er ook vermeld worden dat deze wetgeving over 2 jaar wordt geëvalueerd waarbij de mogelijkheid bestaat dat het vast houden van een steeksleutel dan strafbaar wordt. Anders denkt iedereen dat ze een vrijbrief hebben. Succes!
Steeksleutel, Johan?
Johan,
een steeksleutel mag je tijdens het rijden gewoon vasthouden !
Vul in bij google : steeksleutel.
Ja, sorry dit moet natuurlijk een spreeksleutel zijn.
Hoeveel simpeler wil je het hebben, Johan? Zelfs voor mensen uit Friesland is het zo klaar als een, spreekwoordelijk, klontje..
Dat is goed nieuws! Ik ben benieuwd hoe dat in de praktijk zal gaan…
Gewoon deze brief in je auto
maar een kopietje op papier hiervan mee in de wagen 🙂
Dat had ik de afgelopen jaren ook al in het dashboard kastje liggen samen met kopie machtiging.
wel es een paar keer moeten uit leggen aan de dames en heren wat ik nu aan het doen was maar nog nooit wat hoeven tonen. standaard idd pasje van de machtiging al mee, vroeger in de prive wagen ook een verhaaltje er bij maar sinds de bedrijfswagen niet meer.. morgen wel weer 🙂
Deze reactie kreeg ik Woensdag 4-4-2019 ….
Hartelijk dank voor uw vraag van 11 maart aan Informatie Rijksoverheid. U vraagt zich af of het is toegestaan tijdens het rijden de microfoon van zendapparatuur vast te houden. Hieronder vindt u mijn reactie.
Op basis van de huidige wet- en regelgeving is het degene die een motorvoertuig, bromfiets, snorfiets of gehandicaptenvoertuig bestuurt, verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden. Onder een mobiele telefoon wordt verstaan een apparaat dat bestemd is voor het gebruik van mobiele openbare telecommunicatiediensten (artikel 61a Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990). Onder dit huidige verbod valt het vasthouden van een microfoon tijdens het rijden niet. U dient echter wel rekening te houden met artikel 5 van de Wegenverkeerswet, op basis waarvan het verboden is zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
Voor de volledigheid wil ik u er nog op wijzen dat het verbod in artikel 61a van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 in juli 2019 wordt uitgebreid naar een verbod van het vasthouden van alle mobiele elektronische apparaten tijdens het rijden, voor bestuurders van alle voertuigen. Onder mobiele elektronische apparaten worden ook mediaspelers met een video- of audiofunctie verstaan. Van vasthouden is geen sprake als een microfoon en/of oortje op of aan het lichaam gedragen wordt. Het blijft ook toegestaan een mobiel elektronisch apparaat te bedienen via een knopje aan een snoer. Met de nieuwe bepaling wordt het continu vasthouden van een microfoon of oortje wel verboden.
De genoemde regelgeving kunt u nalezen via http://wetten.overheid.nl.
Heeft u naar aanleiding van dit antwoord nog vragen en/of opmerkingen dan kunt u dit mailen naar publiek@minienw.nl.
Hebben jullie de originele brief/email met eventueel een mooi logo van het ministerie ?
Enzo ja zou je die in printbare versie aan het artikel toe willen voegen ?
Het betreft hier een email. En ja, ik heb het origineel.
Het betreft hier een email. En ja, ik heb het origineel.
Hee das goede info!
De spreeksleutel van een in het voertuig ingebouwde mobilofoon of 27MC-bakkie valt niet onder de term mobiel elektronisch apparaat.
Als ik dit zo lees ben je dus wel in overtreding als je bv hand mike van bv een losse porto bedient? (immers porto niet ingebouwd in je voertuig!)
Of mobiel setje op de bijrijders stoel.. das ook no-go als ik het zo interpreteer
of nog eentje; porto in een klem op je dashboard zoals bv die gsm klemmen – .. wat gaan ze daar van denken.. hi!
ik lees dat niet zo. De portofoon mag je niet in je tengels hebben als je aan het verkeer deelneemt, De losse mike met (krul)snoer aan de porto is geen probleem.
En als je set los in de auto ligt dan moet je bedenken wat voor een wapen in je auto ligt als je ergens tegen aan rijdt (of een ander dat voor je doet). Mijn TRX kan ik zo uit de auto trekken maar zit wel vast.
Pd1hbw dit is zeker goed nieuws.
Zelfs het Ministerie weet niet wat een spreeksleutel is.
Een spreeksleutel is de toets die je indrukt op een mike.
En niet de hele mike.
Als PH4X hiermee een officieel standpunt van het ministerie weergeeft, is de voorlichting door de beide verenigingen bedroevend. Ook zij hadden de moeite kunnen nemen om deze zaak na te trekken bij het ministerie! Beide verenigingen zijn wel onze vertegenwoordigers bij de overheid.
Kopie maken en in je auto leggen zou ik zeggen! Jammer dat de verenigingen hier alweer een staak laten vallen!
Overigens is het in de auto de bedoeling dat je daar datgene doet wat de bedoeling is:
RIJDEN MET 2 HANDEN AAN HET STUUR!
Mocht een agent zien dat je het verkeer onnodig in gevaar brengt door met een hand te rijden dan ben je alsnog strafbaar!
“RIJDEN MET 2 HANDEN AAN HET STUUR”
zal niet altijd meevallen, ik rijdt in een schakelauto………
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/besluiten/2019/02/08/besluit-tot-wijziging-van-het-reglement-verkeersregels-en-verkeerstekens-1990-van-het-verbod-van-het-tijdens-deelname-aan-het-verkeer
pagina 7:
Door bedienen ook strafbaar te stellen zouden gewenste
verrichtingen zoals het accepteren van een nieuwe route op je navigatie om files te
vermijden ook verboden worden. Er wordt daarom niet voor gekozen om naast het
vasthouden ook het bedienen van een mobiel elektronisch apparaat te verbieden.
Bestuurders die evident gevaarlijke situaties veroorzaken door het bedienen van een
mobiel elektronisch apparaat kunnen uiteraard wel strafbaar zijn op grond van de
artikelen 5 en/of 6 Wegenverkeerswet 1994.
dat de voorlichting slordig is maar de vragen ook bij de verkeerde mensen neergelegd is….
Ik vond dat ook dat het officieele standpunt bedroevend is. Ik heb van dag een af aan beweerd dat men het niet goed interpreteerde, althans volgens mij dan he.
In de toelichting staat immers:
“Er wordt daarom niet voor gekozen om naast het
vasthouden ook het bedienen van een mobiel elektronisch apparaat te verbieden.
Bestuurders die evident gevaarlijke situaties veroorzaken door het bedienen van een
mobiel elektronisch apparaat kunnen uiteraard wel strafbaar zijn op grond van de
artikelen 5 en/of 6 Wegenverkeerswet 1994.”
het staat hier:
https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/besluiten/2019/02/08/besluit-tot-wijziging-van-het-reglement-verkeersregels-en-verkeerstekens-1990-van-het-verbod-van-het-tijdens-deelname-aan-het-verkeer/besluit-tot-wijziging-van-het-reglement-verkeersregels-en-verkeerstekens-1990-van-het-verbod-van-het-tijdens-deelname-aan-het-verkeer.pdf
onderaan pagina 7.
Nu hopen dat de evaluatie over twee jaar niet als nog de mist in gaat.
Zie hier overigens de officiële bekendmaking van de Overheid:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2002-67.html
In de ‘Nota van Toelichting’ vindt men Paragraaf 2. Deze blijft ondanks de wijziging van Artikel 61a, dus onverminderd van kracht.
Doe er uw voordeel mee.
Alhier te vinden in de toelichting, onderaan paragraaf 2:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2002-67.html
Wat te denken van een microfoon met een ingebouwd toetsenbord….
Het is nog verwarrender geworden. er zijn bij de rijksoverheid twee versie gepubliceerd….de onderste is de officiele. hierin staat niets in over het bedienen met een knopje op een snoertje.
https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/besluiten/2019/02/08/besluit-tot-wijziging-van-het-reglement-verkeersregels-en-verkeerstekens-1990-van-het-verbod-van-het-tijdens-deelname-aan-het-verkeer/besluit-tot-wijziging-van-het-reglement-verkeersregels-en-verkeerstekens-1990-van-het-verbod-van-het-tijdens-deelname-aan-het-verkeer.pdf
en
https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/besluiten/2018/09/25/besluit-tot-wijziging-van-het-reglement-verkeersregels-en-verkeerstekens-1990/besluit-tot-wijziging-van-het-reglement-verkeersregels-en-verkeerstekens-1990.pdf
Inmiddels contact gehad met de rijksoverheid.nl, ze zoeken het uit.
Door de reacties hier te lezen ben ik op 5 minuten alleen maar onzekerder geworden over wat t nou wel of niet is…… uitzoeken, deze discussie weggooien en 1 versie posten zonder reactie-mogelijkheid.
2 versies bij dezelfde rijksoverheid is weer Nederland ten top …. wat een lachfilm hier.
Ja, een lachfilm….da’s niet alleen in PA- land maar ook in ON-land.
Zou het logischer zijn gewoon van die dingen af te blijven als bestuurder van een voertuig terwijl u aan het rijden bent?
Deze regels tellen voor gsm gebruik.
Niets belet u van een reglementaire plaats te zoeken om uw mike of portabel te gebruiken. Of doe alles handsfree.
“De vraag is voorgelegd bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Daar laat men weten:”
De vraag is natuurlijk of zij er wel over gaan. Als je aangehouden wordt of zelfs in een procedure verwikkeld raakt dan heb je te maken met het ministerie van veiligheid en justitie.
Ja. Want de Minister van I&W is verantwoordelijk voor de invoering van de wet. Niet de minister van J&V.
Om nog maar wat olie op het vuur te gooien, het volgende artikel.
https://www.ambulanceblog.nl/wijziging-artikel-61a-rvv-gevolgen-voor-chauffeurs-hulpdiensten/