‘Prijzen AliExpress omhoog door PostNL’

Begin deze maand werd aangekondigd dat PostNL de meeste bezorgingen voor goederen gaat doen die via AliExpress besteld zijn in China. Waar de Nederlandse postdienst eerder de pakketten nog ‘gratis’ geleverd werden door internationale afspraken, leidt deze samenwerking nu tot een extra rekening voor de consument.

De postdienst gaat namelijk 17,50 euro administratiekosten rekenen voor het inklaren van goederen met een waarde van meer dan 22 euro. Dat naast de 21% BTW die afgedragen moet worden. Bijkomend voordeel is wel dat pakketten nu sneller in huis zijn. Door de afspraken zal de levertijd van soms 3 weken teruggebracht worden tot circa 7 dagen.

Hoewel consumenten deze kosten voorheen ook moesten betalen werd in de realiteit amper 1% van de pakketten uit China gecontroleerd. De postverwerker kwam hier door de grote hoeveelheid gewoon niet doorheen. Nu er een samenwerking is en systemen gekoppeld, is dit proces geautomatiseerd en de kans aanzienlijk groter dat er extra betaald moet gaan worden.

Of deze nieuwe afspraak ook van invloed is op goederen die besteld zijn bij DealExtreme is onbekend. Zendamateurs shoppen graag online bij de Chinese retailers. Vanaf nu kan goedkoop opeens duurkoop zijn bij kleinere bestellingen. Iets om rekening mee te houden dus. Of gewoon je BamiPorto in Nederland kopen.

31 antwoorden
  1. Reink
    Reink zegt:

    Ik bestel ook zeer regelmatig via Aliexpress, en heb gemerkt dat nu in veel gevallen de zoekresultaten “Free Shipping” aangeven maar dat er wel kosten zijn iet het geval te zijn voor shipping naar nederland. Na even klikken bleek dit niet het geval te zijn voor UK, Belgie, Duitsland en Frankrijk. Duidelijk door de inmenging van PostNL.

    Ik heb inmiddels ook alweer producten via andere wegen besteld dan Aliexpress puur omdat het enkele euros deed schelen.

    Van het sneller leveren heb ik ook nog niet echt wat gemerkt, de 7 dagen is nog in geen geval gehaald, nu hou ik er altijd rekening mee dat ik onder de 22 euro bestel. Heb in het verleden de verassing van de 17,50 en BTW ook een paar keer gehad en dan voel je je zuur als je voor 30 euro besteld hebt.

    • Marcel van den Berg
      Marcel van den Berg zegt:

      Invoer en inklaring staan los van elkaar. Inklaring betaal je normaal gesproken altijd, alleen nam Postnl dit voor eigen rekening op de keren dat jij de klos bent na dan.

    • Rob
      Rob zegt:

      Klopt, geen invoerrechten. Maar wel BTW. Dus moet het dan evengoed behandeld worden door/namens de douane. Dat was altijd ongeveer 13 euro maar nu kennelijk 17,50.

    • Robert
      Robert zegt:

      Toch even voor de volledigheid; zoals we allemaal weten is er een verschil tussen een zender en een zendontvanger, ook voor onze vrienden van de belastingdienst. Als je namelijk een zender invoert moet je wel invoerrecht en uiteraard btw betalen, bij zendontvangers!! alleen btw
      Dat is het verschil tussen het Statistieknummer 85255000 ( zender) en 85256000 ( zendontvanger).
      Zo is er voor alles een Statistieknummer met daaraan gekoppeld eventueel het percentage van invoerrecht.

  2. Rob van Rheenen
    Rob van Rheenen zegt:

    Marco van Dijk, al eens eerder met PostNL hierover onderhandeld?
    Ik wel… Na 4 maanden de moed opgegeven, daar is niet doorheen te komen.

  3. Hans van Hooidonk
    Hans van Hooidonk zegt:

    Wordt het niet eens tijd dat wij zendamateurs een supermarkt beginnen.
    Wordt alles weer goedkoper.
    BEST73 PE1HCB HANS

  4. Ewoud PD3WDK
    Ewoud PD3WDK zegt:

    € 17,50 betalen en dan zelf nog je pakje ophalen bij het agentschap omdat hiervan een brief in de brievenbus ligt. Laat dat postbedrijf maar weer snel een staatsbedrijf worden, want we worden door die kapitalisten allemaal een oor aan genaaid.

  5. Robert
    Robert zegt:

    Heren (en natuurlijk xyl en yl)
    Ik snap de discussie niet, als je door rood licht rijdt en geen bekeuring krijgt, heb je geluk. Word je bekeurt heb je pech.
    De achterliggende gedachte is de wet.
    Dit geldt voor een rood licht, maar ook voor inklaringen, naar NL en trouwens naar de hele EU. Dat houdt in dat voor goederen uit derde landen, dus buiten de EU ( waaronder China etc.) invoerrecht en btw betaald dient te worden. (Behalve bij uitzonderingen zoals bijv. een minimum waarde)
    Dat PostNL daar kosten voor rekent vanwege administratieve kosten, inklaringsdocumemten etc. is heel normaal. In China kunnen ze rustig ‘ FREE shipping vermelden, maar dat zijn puur transportkosten vanuit hen, heeft niets te maken met (transport) kosten van een eventuele andere partij zoals PostNL .

  6. Jean-Paul Suijs
    Jean-Paul Suijs zegt:

    Transceivers zijn vrij van invoerrechten. BTW moet je altijd betalen. Zie gecombineerde nomenclatuur
    2015 van de Belastingdienst. GN-code 8525 en verder.

  7. Theo Vermeulen
    Theo Vermeulen zegt:

    Als het om componenten gaat gewoon je bestelling opsplitsen tot max 20 en dan maar meerdere keren bestellen… zo heb ik het vaker gedaan. Maar erg genoeg dat TPG het zo gaat doen……

  8. MPX
    MPX zegt:

    Dit is al tijden zo, maar 9 van de 10 had men geluk.
    Liep je ook zo te mekkeren toen je voor €25 een porto vanuit China in huis had?
    Waar denk je dat je €17,50 naartoe gaat, een gedeelte gaat ook zo de staatskas in.
    En dan nog alles onder €22 dat je gratis thuis krijgt, de vergoeding die PostNL hiervoor krijgt is heel wat minder dan de kosten van een Postzegel.
    Dus het is niet zo raar met de hoeveelheid kleine pakjes van de laatste jaren, waarop ze eigenlijk niets verdienen dat PostNL een deal met ALI heeft gesloten.
    Of heb je liever dat de kwaliteit van de bezorgers achteruit gaat en dat scholieren je pakje komen bezorgen.

    • Ruud Driessen
      Ruud Driessen zegt:

      Hahaha…hebje het filmpje op FB al gezien hoe pakketbezorgers met jouw pakje omgaan? Gewoon ordinair gooien en smijten, in en vanuit de auto…..

  9. Rob
    Rob zegt:

    Dit was natuurlijk te verwachten. In Nederland betaal je dik voor het bezorgen van pakjes, zeker met handtekening bij ontvangst, maar vanuit China kan dit kennelijk voor een halve euro. Dat krijgt de Chinese postdienst dan en PostNL moet het pakje (inclusief deze dienst) gratis leveren.
    Dat is heel lang geleden internationaal zo afgesproken en dat werkt natuurlijk prima als er ongeveer evenveel pakketjes van Nederland naar China gaan als dat er van China naar Nederland gaan, maar je kunt wel inschatten dat dit de laatste jaren niet meer zo is.
    Dus levert PostNL hier dik op in. Het was de laatste tijd al gebruikelijk om handtekening bij ontvangst bij kleine dingen in bubbelenvelop niet meer te doen (envelop gewoon in de brievenbus, krabbel van de postbode retour), maar ik zat er eigenlijk al op te wachten dat het hele feest voorbij zou zijn en we gewoon 7 euro ofzo moeten bijleggen voor het ontvangen van een pakje vanuit China, zeker de pakjes waarvoor aangebeld moet worden.

  10. Dave (PA5DOF)
    Dave (PA5DOF) zegt:

    Die 17,50 betaal ik met plezier mits PostNL met zijn tijd mee gaat en de pakketjes levert op een moment dat de gemiddelde Nederlander ook daadwerkelijk thuis is en de betaling van het verschuldigde bedrag ook via moderne methoden, laat ik eens iets futuristisch noemen, zoals bijvoorbeeld een pin betaling.

  11. Ron, PA1RMY
    Ron, PA1RMY zegt:

    Deel van de afspraak tussen AliExpress en NL-Post is ook dat voortaan de werkelijke waarde op het pakket vermeld gaat worden. Aangezien AliExpress zelf niet levert maar één van de tienduizenden aangesloten handelaren, is de vraag of dit te handhaven is, maar toch… Dit maakt het voor de afdeling inklaring een stuk eenvoudiger om pakketjes te filteren.
    Dit alles was overigens wel te verwachten. De post werkt op het principe van wederkerigheid. Dus wij behandelen jullie post, jullie behandelen onze post. Het evenwicht tussen post van China naar Nederland en viceversa was al enige tijd behoorlijk uit balans.
    Het wordt voortaan dus goed uitkijken voor welk bedrag je besteld. Bovendien zijn er genoeg alternatieven te vinden voor AliExpress. De vraag is of NL-Post alle pakketjes uit China op dezelfde manier gaat behandelen.

    • MPX
      MPX zegt:

      Wacht jij 6 weken, dan liep je alsnog de kans er tussenuit te worden gepikt met een rekening als gevolg.
      “We” hebben al die jaren gewoon geluk gehad, zo moet je het zien.
      Het is jammer en k*t, maar helaas, we leven nu eenmaal in Nederland en daar word je nu eenmaal kaalgeplukt.

  12. Luc
    Luc zegt:

    En nu maar hopen dat ze ook echt de pakjes afleveren, en niet weggooien zo als te lezen is op fb. Ben al 4 maanden een pakje kwijt, je kan bellen en mailen, maar ze doen er niets aan, ook een tip geef eens aan iedereen een briefje in de bus, als het bij een ander is afgeleverd. Nee Postnl ga eerst maar eens leren hoe om te gaan met andermans spullen. 70 % gaat goed , maar ook die andere 30 % moet goed gaan. daar betalen we straks toch voor.

    • Rob
      Rob zegt:

      Er is van mij nog nooit een pakje uit China helemaal weg geraakt, wel heeft het een keer 3 maanden geduurd. Per ongeluk op de boot terecht gekomen denk ik. De lokale aflevering is denk ik een zwak punt, dat is allemaal ZZP’er werk geworden en die lui krijgen per pakje een fooi waar de meesten niet hun bed voor uit zouden komen laat staan een bus leasen en er de hele dag mee rond rijden. Maar ja, dat zijn de moderne tijden he? Concurrentie en uitzuigen in plaats van een staatsbedrijf der PTT.

    • Reink (PA3RD)
      Reink (PA3RD) zegt:

      Voor een vooraanstand land als Nederland vind ik ook dat er genoeg fout gaat bij PostNL. PostNL heeft zijn internationale zaken verre van voor elkaar.
      Een vrij recent voorbeel dvan mij, de T&T stopte bij de binnenkomst in NL, waarop totaal geen update kwam. PostNL gecontecteerd en deze konden geen status van het pakket vinden.

      Ik de chinese verkoper gecontacteerd of deze een onderzoek kon starten, ik als ontvanger kan zoiets niet, maar deze wachtte af tott het einde van de “Buyer Protection” en gaf mij een Refund.

      Toen ging ik mijn tuin zomerklaar maken, en vond ik het pakketje totaal verregent in mijn tuin, PostNL kon nog steeds geen status geven omdat het pakketje nog niet in hun systeem zat. Enorm vaag hoe dit apparaat inmiddels defect geraakt door naar geschat 2 maanden in mijn tuin gelegen te hebben daar terecht gekomen is.

      PostNL handelt niet alle stromen gelijk af, en communiceerd hier niet open over naar buiten,dit wekt irritatie op bij mij en veroorzaakt extra onduidelijkheden.

      Na dit voorval heb ik een aantal de klantenservice van PostNL gecontacteerd over pakketjes welke wel afgeleverd waren maar vaarvan op de Nederlandse sites geen tracking informatie voor mij beschikbaar waren. En welke door PostNL afgeleverd zijn bij mijn huis …….. en toen was ook het antwoord van PostNL dat deze pakketten nog niet in het systeem van PostNL zaten en dat ik nog even geduld moest hebben. Voor deze pakketten zijn gewoon verzendkosten betaald in china voor de tracking service.

      Door deze zaken heb ik weinig vertrouwen overgehouden aan de interne administratie bij PostNL, deze klopt naar mijn schatting in 15% van de gevallen niet.

      • Rob
        Rob zegt:

        Reink nou heb je het over “internationale zaken niet voor elkaar” maar het voorbeeld wat je geeft is een geval zoals ik daarboven al aangaf: de lokale aflevering door ZZP’ers die niet goed werkt.
        Het zou mooi zijn als tracking goed werkt maar belangrijker is dat je het pakket krijgt.
        Internationale tracking is lastig omdat men kennelijk niet kan/wil werken met identifiers die er in het afzender land aan gehangen zijn. In Nederland krijgen de pakketjes een nieuwe code en die weet je niet, dus kun je de status ook niet opvragen.
        In dat geval van dat 3 maanden onderweg zijnde pakketje heb ik telefonisch geinformeerd en uiteindelijk de PostNL tracking code gekregen, daarmee op de site gekeken en toen bleek het intussen op het lokale ophaalpunt te liggen terwijl er geen “niet thuis” briefje bij mij was achtergelaten. Alweer een fout van de lokale bezorging dus.
        Wat soms nog wel eens wil werken: een account aanmaken op jouw.postnl.nl waar je de status van inkomende pakketjes kunt zien zonder dat je de trackingcode weet (dat lukt alleen als je eerder een paar pakketjes hebt aangemeld met trackingcode). Dan kun je zien of er iets gebeurd is, zoals bij buren afgeleverd of bij het lokale ophaalpunt. Echter daar zit dan weer een bug in: als je wilt zoeken op pakketjes voor JOU maar inmiddels afgeleverd op het ophaalpunt, moet je bij “postcode” de postcode van het ophaalpunt opgeven! Anders vindt ie niks. (jaja…)

        • Reink (PA3RD)
          Reink (PA3RD) zegt:

          Ik volg mijn pakketjes al via de website van PostNL, en het omzetten van de internationale trackingcodes naar de PostNL 3S-codes is mij ook bekend.

          Ik heb echter een fors aantal gevallen waarbij er geen 3S-code aan een pakket gehangen is. EN De internationale tracking aangeeft dat deze aangekomen is in “destination country” EN de medewerkes van de PostNL klantenservice aangeven niets over het internationale trackingnummer te weten EN het pakket door PostNL is afgeleverd.

          Dit maakt het opsporen van lokale foutjes, zoals het achterlaten in de tuin zonder notificatie wel heel erg lastig.

  13. Manfred
    Manfred zegt:

    Er zijn hier meer zendamateurs dan op de frequentie banden. Typen gaat zeker beter dan praten tegenwoordig 🙂

Reacties zijn gesloten.