Agentschap Telecom over aanpak Intruders
De VRZA heeft tijdens het Amateur Overleg vragen gesteld aan Agentschap Telecom inzake de aanpak van intruders op diverse amateurbanden. Daarbij geeft de toezichthouder aan slechts reactief op te treden op basis van gemelde klachten. Als er voldoende informatie (tijd, locatie) wordt aangeleverd kan Agentschap Telecom pas gerichte acties ondernemen. Dat blijkt uit de notulen van het 95e Amateur Overleg.
Omdat deze verstoringen zich op willekeurige momenten voordoen is het voor AT niet mogelijk om hier continu aandacht aan te besteden. Bij meldingen is het van belang om zoveel mogelijk informatie ter beschikking te stellen. Op welke dagen en tijdstippen vindt de verstoring het ernstigst en meest plaats? Het belangrijkste is, door het luisteren van amateurs op de ingang, te bepalen waar een mogelijke intruder zich kan bevinden.
De toezichthouder geeft daarbij aan klachten te bundelen en deze op niet-exclusieve basis te behandelen. Wanneer direct resultaat niet mogelijk is dan wordt de klacht gesloten. Wél blijft Agentschap Telecom de zaak in behandeling houden wanneer dit mogelijk is. “Meldingen over deze zaken sluit AT doorgaans direct, om hoge doorlooptijden te voorkomen. Dit zegt echter niets over de behandeling.”
Drie vervolgingen inzake piraterij op PI2NOS
Bij zendamateurs bestaat vaak het gevoel dat clandestiene gebruikers wegkomen met hun gedrag. Om dit gevoel weg te nemen zal Agentschap Telecom meer inzicht geven in het aantal klachten en de resultaten van deze meldingen. Zo heeft de toezichthouder drie klachten over intruders op PI2NOS behandeld. Dit heeft geleid tot een strafrechtelijk onderzoek waarbij zendapparatuur in beslag genomen is. Justitie heeft in deze zaken de dader vervolgt en dit heeft tot een veroordeling geleidt.
Waarschuwingen op basis van opnamen
In een zevental gevallen is er telefonisch contact geweest met een zich misdragende zendamateur. Deze amateurs zijn aangesproken op hun gedrag en te verstaan gegeven dat ze op warme aandacht van Agentschap Telecom konden rekenen bij herhaling van dergelijk gedrag. Deze zaken zijn op basis van aangeleverde, of via internet beschikbare geluidsopnames gestart. Hierdoor is b.v. een gele kaart niet mogelijk omdat de overtreding niet is gehoord door een toezichthouder.
Meer meldingen verstoringen door zendamateur
Agentschap Telecom heeft over heel 2016 slechts één klacht ontvangen over een verstoring door een zendamateur. In 2017 (peildatum maart) zijn er inmiddels 41 klachten binnengekomen. Zendamateurs lijken dus actiever te zijn in het melden van storingen door een collega-amateur. Ook worden intruders vaker gemeld, zo valt te lezen uit de notulen van het 95e Amateur Overleg.
Boete en dwangsom voor overtreding
Eén radiozendamateur is een boete en een Last onder dwangsom opgelegd in verband met overtreding van de registratievoorwaarden.