Verenigingen bezorgd over examenvragen

De VERON en VRZA maken zich zorgen om het aantal beschikbare examenvragen en uiten hun ongenoegen bij Agentschap Telecom. Dat blijkt uit de notulen van het onlangs gehouden Amateur Overleg, dat vandaag op de website van de VRZA gepubliceerd is.

De vragenpool van Agentschap Telecom raakt uitgeput en examens staan online. Het gevolg daarvan is dat er nog maar weinig nieuwe vragen zijn. Het leren van proefexamens is tegenwoordig een beproefd middel om je licentie te behalen. Dat blijkt ook wel uit de cijfers van Stichting Radio Examens (SRE). Zij merken ook dat een toenemend aantal kandidaten weet te slagen voor het examen.

Agentschap Telecom geeft aan dat IT het probleem is en legt de bal bij DICTU, de IT-dienstverlener van onder andere Economische Zaken. SRE heeft inmiddels hulp aangeboden in het maken van nieuwe examenvragen. De verenigingen laten weten hier blij mee te zijn en hopen dat de toezichthouder gebruik maakt van dit aanbod.

18 antwoorden
  1. Wim PA3GFI
    Wim PA3GFI zegt:

    Ach, zo gaat dat altijd al in de US. Daar koop je een boekje met altijd dezelfde 500 vragen, en als je een goed geheugen hebt ben je zendeling. Op het internet kan je een Amerikaans proefexamen bekijken. De meeste vragen zijn een lachertje.

  2. Stan. PD5CN
    Stan. PD5CN zegt:

    Probleem van deze tijd, wat niet enkel bij onze hobby speelt. De meeste examens zijn tegenwoordig zo opgebouwd
    Niet te veel aandacht aan besteden, belangrijker zaken aanpakken.
    Zoals een paar {randdebielen} die het schiterende werk van Heer Mischa verpesten, zodoende een hoop mensen pakken.
    Laten we toekomst gericht zijn, blij met nieuwe aanwas, en het belangrijkste de hobby veranderd met de tijd mee. We moeten leren om met deze tijd waar we nu inleven om te gaan met de hobby. Een ieder {mits goed bedoelt} respecteren in zijn beleving en het beleven van zijn eigen hobby gevoel.

  3. Paul
    Paul zegt:

    Ik had anders op mijn examen in september 2015 een flink aantal vragen die geheel nieuw waren. En dat waren niet de makkelijkste kan ik je verzekeren !
    Paul,
    PA7WN.

  4. Stan Joosen
    Stan Joosen zegt:

    Oh sugar, nou kunnen straks de examen vragen uit hun hoofd lerende kandidaten ineens niet meer slagen! Dat zal een hoop ellende en commentaar op gaan leveren

    • Hamnieuws
      Hamnieuws zegt:

      Het uit je hoofd leren van formules wil natuurlijk in de verraste verte niet zeggen dat je ze ook kan toepassen.

    • Ad Hooymans
      Ad Hooymans zegt:

      Maar je hebt de lesstof iig wél begrepen en dat kun je van de mensen die alleen de examen vragen hebben geleerd en de lesstof niet eens geleerd hebben helemaal niet zeggen.

    • Ewoud Klop
      Ewoud Klop zegt:

      Dat zeg ik , om de 10 jaar voor iedereen een herhalingsexamen invoeren , dan moet je wel up to date blijven ook in de nieuwe technieken.

    • Stan Joosen
      Stan Joosen zegt:

      Nou, dat vindt ik dan weer een beetje te ver gaan. Zelfbouwers blijven sowieso wel op de hoogte met de huidige standaarden. En er zijn natuurlijk legio amateurs die alleen willen communiceren. Daarbij zie ik geen toegevoegde waarde om iedereen die verplichting op te leggen anders dan dat er opnieuw zinloze administratie uit voort zal vloeien.

  5. Paul
    Paul zegt:

    Het is een illusie te denken dat je kunt slagen door 500 vragen uit je hoofd te leren over een onderwerp waar je helemaal geen verstand van hebt.

    • William
      William zegt:

      Klopt Paul. Lukt niet. Zeker niet als je de antwoorden van a,b,c,d wisselt wat ze nu al doen. Dat deed AT zelf namelijk nooit.

      Op hbo’s zijn ze nu zelfs soms vragen van tentamens gewoon online aan het zetten, maar dan gaat het om een database van 1000 vragen, omdat je die toch niet uit je hoofd kunt leren. En doe je dat wel, ken je de stof ook…

      Nu is dat met rekenkundige vragen anders, dat klopt omdat je dan het principe er niet achter kent. Maar, wat men vergeet: Het maken van examenvragen is echt vakwerk. En ook echt moeilijk. Kijk maar eens wat een toets deskundige bij het Cito verdient. Dat is een salaris waar een gemiddelde leraar misselijk van wordt. En dat is niet voor niets: Veel mensen denken wel goede vragen te kunnen maken, maar in de praktijk valt dat echt tegen. Zeker bij dit soort rekenkundige vragen is dat echt vakwerk. Dat weet AT ook wel, vandaar dat is zo voorzichtig reageren.

      Want: Wat je ook niet wilt is dat er dadelijk allerlei vragen vervallen (en dus alsnog goedgekeurd worden) omdat de vraagstelling niet deugt… Dat is in het verleden wel eens gebeurd. Kan me nog een n examen herinneren waarbij er veel antwoorden vanwege foutieve vragen alsnog goedgekeurd werden.

      Dus nieuwe vragen prima: maar zorg dat ze goed zijn! En dat is echt moeilijker dan men denkt….

      • Rob
        Rob zegt:

        Dat gebeurt regelmatig William. Vragen worden een beetje aangepast waardoor het ineens niet
        meer klopt. Je kunt in de CQ-PA een hele serie artikelen van Joop PA9JOO daarover vinden.
        In Electron heeft ook wel eens een aflevering gestaan maar daar is men er minder happig op.
        (omdat CQ-PA een electronisch blad is, is daar natuurlijk ook meer plek voor dit soort dingen)

        • William
          William zegt:

          Weet je wat het is, met het wisselen van a,b,c,d haal je al heel veel van die mensen die vragen leren eruit, omdat ze dan een bepaalde vraag zien, en dan het antwoord c onthouden, maar minder snel onthouden wat het daadwerkelijke antwoord is.

          Wat ook zo is: het is een gevoel dat mensen veel vragen uit het hoofd leren, dat klopt ook omdat iedereen examens oefent, maar in hoeverre worden vragen erkend. Ik heb zelf ook een examen gemaakt (duh…) en heb er maar dat is meer dan 10 jaar geleden 5 vragen van herkend. Die wist ik ook allemaal, maar ik had er anders zeker ook 4 goed gehad. Wellicht wel allemaal.

          Maar het feit blijft dus: Zonder daadwerkelijk beheersen van de stof kun je niet slagen. Het is meer iemand die een 5,2 haalt, die het met examens oefenen op kan schalen tegen een 6 aan. Het is niet zo, dat iemand die een 1 of 2 haalt, met examens oefenen (zonder de stof te begrijpen) ineens een 6 kan halen. Zeker niet bij antwoorden wisselen. Want dat kan wel zonder problemen: Wat eerst antwoord a is, bij een ander tentamen antwoord b maken.

          Maar vragen maken is moeilijk, heel veel mensen weten dat niet. Dat komt omdat je met zoveel factoren rekening moet houden: is de vraagstelling wel goed, is het niveau van de vragen wel goed (en wat is dan precies het juiste niveau?) , zijn er evenveel makkelijke als moeilijke vragen? Zijn de vragen genoeg gevarieerd, zijn ze niet voor meerdere uitleggen vatbaar, is het Nederlands wel goed Ect, ect ect ect…. Doe je dat niet, en denk je het zal wel, gaat het mis.

          Overigens didactisch zat het AT examen beter in elkaar als van SRE. Dat komt omdat het AT altijd begon met de makkelijkste vragen, althans wat voor 80% van de meeste toekomstige amateurs de makkelijkste vragen zijn, en dat is de regelgeving. Als je die paar a4.tjes tekst waarbij je geen rekenkundig inzicht hoeft te hebben uit je hoofd leert, heb je die allemaal goed.

          Dat bouwt zelfvertrouwen op: Begin daarom ook met de makkelijkste vragen eerst te stellen. Dat doen ze niet, en deed AT wel altijd. Sterker nog: SRE begint eerst met de moeilijkste vragen, namelijk een heel schema waar vervolgens vaak 3 vragen over gesteld worden. Dat is best complex.

          Overigens zijn er tegenwoordig wel veel digitale cursussen. In de jaren 80, waren er heel veel cursussen bij plaatselijke verenigingen, er is een tijd geweest dat dit niet het geval was, halverwege de jaren 90, tot halverwege de jaren 00. Daarna kwamen er goede digitale cursussen. Dit kan ook een reden zijn van het studiesucces! Dus dat er meer mensen slagen, maar daar gaat men niet vanuit…. Ik denk dat dit ernstig onderschat wordt.

          Voor de rest heb ik natuurlijk niets tegen SRE, want ze doen harstikke goed werk, wat ook wel eens onder de aandacht gebracht mag worden.

  6. Peter
    Peter zegt:

    De VERON verkoopt dus boeken met examenopgaven en gaat vervolgens zeuren dat dezelfde examenopgaven beschikbaar komen. Waar is ze dan op tegen. De informatiemaatschappij die de vereniging hard aan het inhalen is en op veel punten overbodig maakt? Is dit signaal dan een van de laatste stuiptrekkingen van de vereniging?

    Hetzelfde geldt voor de roepletters. In het verleden verdiende de vereniging maar al te goed aan callbooks. Nu de roepletterlijst online staat en nieuwe initiatieven er slim gebruik maken maken, spuiten de verenigingen maar al te graag hun strontkar leeg in achterkamertjes bij Agentschap Telecom over deze website.

    Het is goed dat er nieuwe initiatieven zoals Hamnieuws en DKARS ontstaan. Qua nieuwswaarde voegt het in ieder geval veel toe en houdt het diverse partijen scherp of schud ze wakker. Want voor (eigen) nieuws hoef je niet op de websites van verenigingen te zijn. Een zeer groot gemis en daar spelen nieuwe partijen zeer slim op in.

  7. William
    William zegt:

    Weet ik, toch is het echt zo, dat vanaf het moment dat SRE ze ging doen, de toets vragen anders werden geordend. Dat kan ook aan AT liggen: Dat daar iemand anders op zit welke de toetsen maakt. Ik ging er eigenlijk vanuit dat AT de vragen aanlevert, maar niet zegt, vraag 1, is vraag 1 en niet vraag 10. Maar wellicht ben ik met deze conclusie te snel door de bocht gegaan…

Reacties zijn gesloten.