Resultaten enquête radiozendamateurs

AT_logo

Radiozendamateurs waarderen Agentschap Telecom als geheel met een 6,9. Dat blijkt uit het onderzoek dat DUO Market Research in opdracht van Agentschap Telecom heeft uitgevoerd. Ruim 4100 radiozendamateurs (31% van alle geregistreerde radiozendamateurs) hebben meegewerkt aan de enquête naar de mate van tevredenheid over de dienstverlening van Agentschap Telecom.

Aan het onderzoek, dat grotendeels online (ca. 90%) en voor een klein deel schriftelijk (ca. 10%) is uitgevoerd, hebben zowel F-registratiehouders als N-registratiehouders meegewerkt.

Sterke punten
De informatie op de website van Agentschap Telecom over nieuwe ontwikkelingen en wijzigingen in regelgeving voor zendamateurs, de volledigheid van de informatie op de website en de dienstverlening bij het melden van frequentiegebruik (registratie) komen als sterke punten van het agentschap naar voren. Daarnaast is men (heel erg) tevreden over de bruikbaarheid en snelheid van het antwoord op een telefonische vraag en de klantvriendelijkheid van medewerkers van Agentschap Telecom bij het melden van een storing.

Een ruime meerderheid van radiozendamateurs die wel eens een vraag gesteld hebben is (heel erg) tevreden over de klantvriendelijkheid van de medewerkers van Agentschap Telecom aan de telefoon en via de e-mail. Ook als een vraag gesteld wordt per brief of via de website, is een ruime meerderheid van de radiozendamateurs (heel erg) tevreden over de klantvriendelijkheid.

Verbeterpunten
Punten die voor radiozendamateurs belangrijk zijn en relatief laag worden gewaardeerd, zijn: het toezicht op het gebruik van de amateurbanden door Nederlandse zendamateurs, informatie over nieuwe ontwikkelingen en wijzigingen in regelgeving voor zendamateurs via brieven en het beleid van Agentschap Telecom omtrent onbemand frequentiegebruik. Ook de afhandeling van storingsmeldingen, de vindbaarheid van de informatie op de website en de informatie over nieuwe ontwikkelingen en wijzigingen in regelgeving voor zendamateurs via nieuwsbrieven wordt minder positief beoordeeld.

Radiozendamateurs hechten een groot belang aan het toezicht op het gebruik van amateurbanden.  De afhandeling van storingsmeldingen wordt als minder belangrijk verbeterpunt gezien. Onder de radiozendamateurs die wel eens een storing melden bij het agentschap, is dit wel een duidelijk punt.

Een prioriteitenmatrix laat zien welke verbeterpunten belangrijk zijn.

Een prioriteitenmatrix laat zien welke verbeterpunten belangrijk zijn.

Rol landelijke verenigingen
Bijna tweederde van de radiozendamateurs is lid van één (of beide) van de landelijke verenigingen voor radiozendamateurs; VERON en VRZA. De meerderheid van de radiozendamateurs voelt zich goed vertegenwoordigd door de twee landelijke verenigingen. Ook radiozendamateurs die geen lid zijn, zijn overwegend neutraal of positief over de landelijke verenigingen. Daarmee is bevestigd dat de landelijke verenigingen goede gesprekspartners zijn voor Agentschap Telecom in het Amateuroverleg.

[important]Download het complete rapport[/important]

3 antwoorden

Reacties zijn gesloten.