Storing op 70cm repeaters opgelost
Op 12 september ontving Agentschap Telecom een verzoek voor assistentie van de Belgische collega’s van CCRM (Centrum voor Controle der Radioverbindingen en Mobiele diensten). Het betrof een breedbandige storing van 425.000 tot 432.500 MHz die in potentie een groot aantal telecommunicatie diensten kon verstoren. In België was dat al het geval op de luchthaven van Zaventem en een paar dagen later ontving ook Agentschap Telecom een aantal storingsmeldingen.
Ook zendamateurs bleken last te hebben van deze breedbandige storing. Zeker drie 70cm amateur repeaters ontvingen de storing (zie opname) op de ingangsfrequentie, voornamelijk in de avonduren bij zwakkere stations.
Met het LMT (Landelijk Meetnet Telecom) en bijbehorende analysesoftware kon snel een patroon worden herkend en een globale locatie worden bepaald. Omdat het vermoeden bestond dat de storing uit Nederland kwam, is direct een veldonderzoek ingesteld. Een lastige klus, zo bleek, want het stoorsignaal veranderde voortdurend van frequentie waardoor de bron lastig te lokaliseren was. De storing werd uiteindelijk door Agentschap Telecom gevonden in een zender net over de grens in België. De collega’s van de BIPT hebben de zender later buiten gebruik gesteld waardoor de storing opgelost was.
Omdat BIPT de afhandeling verder gedaan heeft, kan Agentschap Telecom niet aangeven wat de verstoring veroorzaakte.
En veel mensen maar klagen dat het AT niets uitvoert.
Ik hoop dat dit bericht die mensen overtuigd dat het toch echt anders is. 😉
Klopt, PI2BOZ was ook een van de gestoorde repeaters en heeft ook een klacht en een richtingsrapport bij het A.T. ingediend. In goede samenwerking met de beheerders van PI2RTD hebben wij dit gezamelijk gedaan. We zijn wel benieuwd wat nu de uiteindelijke plaats van de zender is geweest, al was het alleen maar voor de verificatie of onze peiling adequaat genoeg was. Daar doet het A.T. geen mededelingen over.
Maar, wat was het nou?
Dat staat toch in het bericht Martin.
Stan, ik zie het ook niet hoor. Ben echt heel nieuwsgierig wat de storing veroorzaakte? Ja een zender dat snap ik wel:-) hihi….
Zie mijn antwoord bij Martin verderop in de comments.
En wat precies de storingveroorzaker was ook handig
Kwam die storing misschien van de hersenen van een denkende Nederlander ? 😉
Dat begrijp ik even niet Vincent.
Wat bedoel je nou precies te zeggen?
Stan, grapje omtrent onze lieve Noorderburen 😉
Dat dacht ik al Vincent want de storende zender is in Belgie door het BIPT uitgeschakeld. Het Nederlandse AT heeft alleen correct gereageerd op storingmeldingen vanuit Nederland en zijn op verzoek van het BIPT ook op onderzoek gegaan.
BTW kan een leuk grapje best wel waarderen hoor 🙂
Iedereen doet wel iets Stan maar eer AT beweegd duurt het ff.
Denk dat ze met weinig mensen nog werken
Daar kan jij je nog wel eens goed in vergissen Rob. Er gebeurt meer als dat je denkt of weet omdat het AT hier geen mededelingen over doet.
“Omdat BIPT de afhandeling verder gedaan heeft, kan Agentschap Telecom niet aangeven wat de verstoring veroorzaakte.”
Ja duidelijk….
🙁
In mijn optiek is het ook niet zo heel belangrijk wat de storing veroorzaakte maar wel dat die storing is uitgeschakeld en verholpen. Als iemand persé de veroorzaker wil weten zal die in contact moeten treden met de Belgische autoriteiten en daar zijn verzoek neerleggen.
Of ze daar in Belgie uberhaupt op gaan reageren met details is nog maar de vraag.
Ik denk zelfs dat het AT daar normaliter ook geen details over zal verstrekken indien het een zaak op Nederlands grondgebied betreft.
Ik denk dat het Nederlandse Agentschap Telecom de vraag moet beantwoorden als je een beroep doet op de Wet Openbaar Bestuur. Niet wat betreft de persoon, maar wel wat de stoorbron was.
Als Stan’s transceiver defect is geraakt dan laat hij deze repareren en als hij hem weer ophaalt dan vindt hij
het niet belangrijk om te weten wat er defect was en hoe dit veroorzaakt is, immers de storing is toch al
verholpen.
Ik snap wel dat sommige mensen deze black-box gedachte hebben (het werkt nu toch weer dus wat zou ik
me druk maken?), maar ik en vele anderen hier denken daar kennelijk toch anders over, die willen graag
weten wat er fout was en of dat bijvoorbeeld nog eens zou kunnen gebeuren en hoe dat dan te herkennen
is als hetzelfde probleem.
het experimentele van het zendamateurisme bestaat er juist in dat je dit soort dingen wilt onderzoeken.
“het is allemaal opgelost dus vooral niet vragen wat het was” past daar niet zo goed in.
Die storing heb ik in Hilversum ook op een portofoon en binnen antenne. Op buitenantenne van Commet geen last. Misschien komt dat hier van de toren vandaan. Goed ik luister vaak op een buitenantenne de wat mij betreft geen probleem. Trouwens keurige actie van Agentschap Telecom. Maar ik ben altijd zeer tevreden geweest over het AT!!!